Katolický bysnysplán


Diecéze vypracovaly byznysplány a taky vznikla nezávislá analytická skupina, která bude byznysplány vyhodnocovat. Divím se, proč se moje církev proměňuje ve firmu s byznyspány a byznysplány? Jako aktivní občance mi vrtá hlavou, kdo jsou ti lidé z diecézí, kteří "vypracovali plány". Kdo je jmenoval? Prošli veřejným konkurzem?

Lačný má sen: zdá se mu, že jí, a když procitne, má prázdnou duši. (Izajáš 29,8)


Na mých oblíbených webech běží zajímavé diskuze. Eva Hájková v Deníku Referendum se ptá, mají-li ateisté nějakou víru? Na Outsiderech je téma spojené s vírou rozebíráno pod článkem Mně ten druh hospicu, pane Kalousku, lhostejný nebude. Oba weby se otázkami víry zabývají často, i když víra není nosným tématem článků. Outsider Media mají volný vstup do diskuze, a tak obraz křesťanů (někdy jen katolíků) dotvářejí i anonymní diskutéři.


Katolíci jsou často prezentovaní jako "hloupé ovce" bez vlastního názoru, přežvykující a bekající slova svých hierarchů. Český katolík je český občan, a ten také není žádný hrdina. Čtyřiadvacet let nechá nad sebou vládnout všelijaké lumpy, zloděje, lháře a podvodníky všeho druhu, nechá se posmívat (si nadávat) do socek, nechá se odírat, okrádat, ožebračovat, vyhazovat z práce i z domova - a znovu ty kořistníky volí do čela státu. Narozdíl od katolíka nějakou možnost volby má. Kdyby... byli občané stateční a sebevědomí, rekrutovali by se z nich sebevědomí a stateční věřící (a jistě i opačně). Dávno by takoví věřící prohlásili tak, jako v Rakousku nebo Německu: církev jsme my.


Obraz katolíků doplňuje pohled z vnitřku církve, kde nezanedbatelná část věřících úpí nad zlým, závistivým a nepřejícím světem, a prožívá sebemrskačské uspokojení z "pronásledování". Výhrady světa k postoji církve vůči majetku, ale i k jiným tématům odrážejí tito věrní slovy "ale pan biskup říkal" a dávají tak za pravdu světu, který se pošklebuje ovcím bez vlastního rozumu.


Jiné pojetí obrazu katolíka vzniká díky práci českých biskupů na navracení majetku. Současná církev je primárně vnímána jako žadatelka o majetek, nikoli jako zvěstovatelka evangelia. Vždyť z oficiálního církevního média, kterým je Tiskové středisko České biskupské konference, se můžeme dozvědět, že katolíci rozjedou investiční fondy, jednají už se třemi bankami, kromě investičního fondu je zamýšlen i fond rezervní a solidární. Diecéze vypracovaly byznysplány a taky vznikla nezávislá analytická skupina, která bude byznysplány vyhodnocovat. Divím se, proč se moje církev proměňuje ve firmu s byznyspány a byznysplány? Jako aktivní občance mi vrtá hlavou, kdo jsou ti lidé z diecézí, kteří "vypracovali plány". Kdo je jmenoval? Prošli veřejným konkurzem? Jaká byla kritéria pro jejich ustavení do funkcí? Je tu "nezávislá analytická skupina" - na kom tedy závisí, čili kdo ji platí? Jací lidé ji tvoří? Jaká je zodpovědnost těchto analytiků, jakou mají pravomoc vůči diecézím?


Na webu ihned.cz (5.12. 2013) odpovídal online na dotazy čtenářů Tomáš Holub, generální sekretář České biskupské konference. Ačkoli se článek nad rozhovorem se čtenáři týkal církevních restitucí, tazatelé kladli dotazy od možnosti "nechat se odekřtít" až po možnosti využití získaného majetku. T. Holub uvažuje i do budoucna: "Abychom v této době (pozn. aut.: v horizontu 40 - 50 let) byli schopni pomáhat, a měli z čeho, je zcela nezbytné pomoc neprojíst či nedarovat dnes," atd. Neprojíst, neprojíst, ... ano, tato slova užíval už náš "nejlepší" ministr financí M. Kalousek...Během dvouapůlhodinového online rozhovoru odpověděl T. Holub 19 dotazujícím, použil při tom 18x slovo "služba" nebo "sloužit", 4x slovo pomoc (pomáhat).


Většinová společnost a velká část věřících, jak už přiznal i kardinál Dominik Duka, nesouhlasí s restitucemi v této podobě. Majorita je přesvědčena, že sloužit by měl stát, zatímco generální sekretář ČBK prohlašuje, že tento úkol patří církvi. Biskupové se zaštiťují charitou, ale lidé se monopolu na sociální pomoc obávají, jak vyplývá ze zmíněné diskuze na OM v úvodu článku. Ostatně církevní charita, církevní školství a církevní zdravotnictví jsou církví dotovány jen částečně. Dotazu, zda by církve měli financovat sami věřící, se T. Holub vyhnul. To je otázka, o které se v české církvi vůbec nediskutuje. A proč se nediskutuje? Vlastně naši hierarchové s laiky nediskutují vůbec. Přitom u sousedů je tenhle model daňových asignací dávno zavedený.


Není divu, že kardinála Duku už ze všech těch jednání kolem majetku bolí hlava. Stěžuje si, že je více politikem než biskupem. Restituce musí obhajovat i před katolíky. Ve svém výčtu nesouhlasících věřících zapomněl jmenovat ty, kteří říkali - vzdejte se majetku. Duka se cítí kontaktem s politiky ochuzen o duchovní a běžný lidský život. Já jako věřící se zase cítím ochuzena o duchovní rozměr našich duchovních představitelů a díky majetkovým tahanicím o kredit katolické církve. To se mě hluboce dotýká a nevýslovně to bolí. Je smutné, že z nejvyšších pater katolické církve se v této době mnoho duchovního nehlásá. Ale je povzbudivé, že víra je hledaná a nalézaná v tak profánně působících médiích, jako je Deník Referendum nebo Outsider Media.

Převzato z Umlaufovin


Webová stránka: www.ceskenarodnilisty.cz E-mail: vydavatel@seznam.cz