Rusko sjednocuje vlastenectví




Vladimír Putin pronesl slova, která jsme od něj čekali patnáct let : "... toto je národní idea." Tímto termínem byla označena do značné míry spontánní formulace. Není pro vytesání do žuly - spíše znamená způsob myšlení, který přichází prezidentovi na um, když uvažuje o smyslu ruského života. Způsob myšlení "nejmocnějšího muže na planetě" – je obecně vzato důležitá věc. Z tohoto důvodu stojí za to formulaci uvést v plné šíři :


"Nemáme, a nemůžeme mít žádnou jinou sjednocující myšlenku kromě vlastenectví. A vládní úředníci a podnikatelé, a všichni občané, pracují pro to, aby byla zem silnější. Protože jestli to tak bude, každý občan bude žít lépe - a bude dostatek, bude pohodlněji, a tak dále. Je to národní idea. Není zideologizovaná, není spojena s činností kterékoli strany nebo vrstvy společnosti. Je spojena s počátkem obecného sjednocování. Pokud chceme žít lépe, je nutné, aby země byla přitažlivější pro všechny občany, efektivnější, a úřady, státní aparát a podnikání - vše musí být účinnější. Pracujeme pro vlast, což nechápeme jako něco amorfního, jak se ještě někdy dělo během sovětského období, takové "nucení" od vlády – nejdříve vlast, pak neznámo co. Vlast – to jsou lidé, v tomto smyslu je třeba ji chápat. A další ideje nevymyslíme, a není třeba je vymýšlet, ideu máme. Je nezbytné, aby vstoupila do vědomí, chápete, do vědomí. A je třeba o tom mluvit všude, na všech úrovních, stále."


Myšlenka je pochopitelná, a přesto by bylo dobré ji rozebrat na "stavební kameny", abychom pochopili, co přesně měl Putin na mysli.


Takže nás - občany, regiony, sociální vrstvy - je schopno spojit jedině vlastenectví : tedy už ne ani jazyk, ani společná minulost. Vlastenectví je třeba pochopit zcela konkrétně - jako práci na posílení země a zlepšení života lidí. Tato práce je, ve skutečnosti, "společným dílem" - obrovskou nepřetržitou národní tvůrčí prácí ve prospěch všech občanů bez výjimky.


"Vlast – jsou lidé": objevuje se cíl posílit Rusko společnou práci svého lidu, ne futuristickým super-úkolem, ne globální expanzí nebo kosmologickým průlomem, ale "lepším životem lidí" - tady a teď, nebo alespoň zítra. Vlast a její občané nejsou prostředkem, ale účelem historického úsilí - zaměřeného na sebe samé, na kolektivní vědomí - nesoustředěné na utopické teorie, ale na každodenní praxi, s cílem zlepšit reálný život.


"Vedoucí třída" vizionáři a vykonavatelé amorfního snu, rýsující světlou budoucnost nejsou nutní. Stejně škodlivou byla shledána "ideologizace" - i když je nyní třeba tuto myšlenku vnášet do vědomí "všude, na všech úrovních, nepřetržitě." Ale potřebná je láska k vlasti, práci, bratrství a solidaritě.


Člověk pro člověka, vlast ve vlastním zájmu, život v zájmu života - aby zítra bylo o něco lépe než včera – pod tuto jednoduchou myšlenku se podepíše každá hospodyně. Zároveň je však Putinova "ne-ideologická idea" bohatě naplněna jak vlasteneckými vzory, tak liberálně-demokratickými představami. Nevyhovuje požadavkům ani liberálních-demokratů ani vlastenců - dvou protikladných pólů, v jejich útrobách však musela uzrát v průběhu let národní idea.


Liberálním-demokratům by mohla lichotit skutečnost, že jako hlavní postavil prezident ne supercíl a náboženské učení, ale člověka - slabého, hříšného a smrtelného. V jejich očích se Putin podepsal pod hlavní liberálně-demokratický postulát: "Nic není cennější než lidský život", o který se rozbíjí jakákoliv diktatura - ale také jakékoliv oběti, jakákoliv askeze a stoicizmus: ať už ve válce, ať v klidné práci.


Nicméně, liberální-demokraté nepřijímají soustředěnost na Rusko, které vyplývá z prezidentových slov. Rusko podle Putina - není součástí nějakého jiného celku, tím méně odpadlá, bludná část. Nemusí se nikam "připojovat" nebo někam "vracet". Má hodnotu samo o sobě, je mu třeba spíše místní než "cizácké" lásky a nehalasné budování. Samotné slovo "vlastenectví" – je kacířstvím v očích liberálních demokratů, protože odmítá velikost ostatního "uctívaného" světa.


Patriotům dobře zní Putinova terminologie, jsou ochotni hodně odpustit za slova o "začátku sjednocování" a sebeúctě Ruska, za to, že se nestydí přiznat k lásce k vlasti. Je to opravdu důležitá rétorika: slovo "vlastenectví" konečně přestalo být stigmatem a prokletím. Nicméně zaujatost pro "pohodlný život", bludný kruh myšlenky "žít proto, aby se žilo dobře", vyvolává v srdci patriotů sérii otázek.


Není na první pohled jasné, jak bez "nucení" silou "pracovat na zlepšení kvality života všech občanů". Jsou lidé – v elitách, v úřednictvu, v opozičních strukturách – kteří doposud účinkují přesně opačně. I laik přemýšlí, jak by tito lidé mohli podporovat společné dobro, jestli se od dětství naučili myslet jen na sebe? Jak vyřešit dilema, kde na jedné straně stupnice – je bezpodmínečná hodnota každého jednotlivce, a na druhé straně - "společné dílo" je nemožné bez kolektivistické morálky a sebezapření? A konečně, jestliže je do středu umístěna láska k vlasti – znamená to, že vlast je důležitější a cennější než lidský život a jakýkoliv komfort? Nebo ne?


Jsou i důležitější, existenciální otázky.


Proč dobře žít? Proč žijeme? Proč z hlediska "pohodlného života", mít děti, protože je to velmi nepříjemné: výdaje, pleny, bezesné noci? Kde je v této syté morálce Bůh? Existuje budoucí život? Existuje nebe? Kde ve "filozofii dostatku" najít lid – zahrnující minulé i budoucí generace, svaté, nesmrtelné? Proč vlast? Proč má být ruská?


Kam jdeme, a stojí za to jít? Nebo už nikam nejdeme, ale jen tak bloudíme? Je možné, že dosažení "dostatku" a "efektivity" – není prostředkem k něčemu hodnotnějšímu? Proč nebude nuda a stud žít?


V prezidentově formulaci nejsou odpovědi na tyto otázky. Pravda, mohly by být dány Putinem setkávajícím se s mnichy nebo astronomy. Ale na takovýchto schůzkách stále mlčí, nebo obdivuje vznešenost vesmíru, o které "může mluvit donekonečna."


Ale hlavní je – že země žije jinak. Má jiné vlastenectví, nepohodlné. Chcete-li to pochopit, postačí uvést tři příklady z doby před dvěma lety, kdy jsme začali žít najednou v "historickém čase".


Byly záplavy na Amuru, kde se v určitém okamžiku mnoho lidí seřadilo v řetěz -rukama zadržovali velkou řeku. Bylo tam mnohé : nedbalost a hrdinství a oběti pro společnou věc. S komfortem se to neslučovalo.


Byla vítězná olympiáda v Soči, fantastická akce, v níž svět zahlédl jiné Rusko. Tyto hry byly provedeny s jediným úkolem – který se dá vyjádřit pojmem "prestiž". Poprvé mnoho nepřejících lidí vidělo v únoru 2014, že ruská vlajka na stožáru - je krásná věc. Někdo počítal náklady, nefinancované školy, nemocnice, továrny a silnice - projedení úspor pro "lepší život". Ale většině bylo jasné: stálo to za to.

Je to náš Krym. Buďme upřímní: Kdyby nám někdo řekl před dvěma lety na vlně euforie, že spojení se svým milovaným Krymem nás bude stát sankce, krize, pokles životní úrovně, dolaru za osmdesát pět a euro za sto - nezastavili bychom se. Ale kde je životní úroveň? Kde je pohodlí? Kde spokojenost s prosperitou? Je zde pouze čest a hrdost. Jediná radost, spravedlnost a štěstí.


A přesto jsme vděční prezidentovi. Je skutečný vizionář, chce nasytit vlast. Přímo byl zapojen do každého z těchto tří vítězství. Nehledá žádný smysl díla vně Ruska. Mluví o lásce. On, stejně jako vlastenectví, spojuje lidi, soustřeďuje se na touhy devět desetin občanů. Zítra, přesně jako obvykle, s lehkým pokašláním, přečte výzvu ke generálním projektantům kosmonautiky - a ukáže se, že Rusko letí na Mars.


Denis Tukmakov http://www.zavtra.ru/content/view/politika/


Volný překlad pro České národní listy P. Rejf