Slušní a ti ostatní

Není to tak dávno, co se podařilo hnutí Za slušné Slovensko rozbít Robertu Ficovi jeho vládu. Ve druhém kroku prosadilo svoji kandidátku na funkci prezidenta. Tímto postupem byli evidentně inspirováni i někteří lidé u nás.

Nasadit do politického boje kategorie z oblasti morálky může být jednorázově vysoce efektivní, ze širšího hlediska to však má i své problematické stránky.

Dříve byla politická scéna uspořádána na ose levice-pravice. Obojí postoj má své oprávnění, obojí lze argumentačně podpořit a v obou případech je možno si svého politického protivníka vážit. Protiklad levice a pravice byl zamlžen, když se oba politické směry sešly na platformě kulturního liberalismu a společně vytvořily politiku hlavního proudu.

Stále více se zdá, že klasická osa politiky se přesunuje do nové polohy a určující protiklad krystalizuje mezi těmi, kdo prosazují multikulturní svět bez hranic, a těmi, kdo tvrdí, že demokracie může fungovat jedině na půdorysu národního státu.

V této poloze se už politika začíná dostávat do slepé uličky, protože stoupenci všelidské pospolitosti namísto věcných argumentů často sahají k nálepkování svých odpůrců. Označují je za xenofoby, rasisty a fašisty. Je to jednoduchý trik, ale zabírá to. V roce 1968 byl prezident Charles de Gaulle revolučními studenty v Paříži s oblibou vyobrazován s hitlerovským knírkem. Jako kdyby snad nevěděli, na které straně ve druhé světové válce bojoval.

Třetí fázi posunu od věcné politiky k moralizování je vstup slušných lidí na politické kolbiště. Zde je už politický dialog přímo v zárodku ohrožen. Jestliže se někdo začne vymezovat slušností, degraduje tím všechny, kdo nejdou s ním. Když to domyslíme do důsledků, proč by nemohl slušný člověk zmlátit neslušného v metru? Kdo je tak mravně pokleslý, že se bude neslušného zastávat?

Slušnost samozřejmě do politiky patří. Je však třeba velké míry arogance k tomu, aby někdo prohlásil sám sebe za slušného a snažil se tímto trikem ovlivnit politické poměry v zemi.

Prof. J. Keller

Přišlo e-poštou