Ukrajina se odříká svatého Vladimíra

1000. výročí úmrtí svatého knížete Vladimíra

 

V Michajlovském chrámu města Herzog-Novi v Černé Hoře, v den věrozvěstů Cyrila a Metoděje, jsem slyšel kázání o pokřesťanštění Rusi. Opat pouze připomenul, že by jej kníže Vladimír neuskutečnil bez vzdělávání Slovanů svatými bratry ze Soluně. Ale většinou kněz hovořil o významu křtu Ruska pro celý pravoslavný svět. Vždyť koneckonců jediná opora tohoto světa dnes (i v posledních pěti stech letech) je Rusko. Teologicky řečeno - Katechon bránící kompletnímu vítězství světového zla.

 

A to kyjevský nacistický evropský režim narušil koncert na počest 1000. výročí pohřbu velkoknížete s účastí bratrů Karamazových spolu s Petrem Mamonovem, Alexejem Romanovem a Emirem Kusturicou, který otevřeně podporuje antifašisty z Donbasu.

 

Tímž Olegem Karamazovým pořádanému koncertu s "hrozným" názvem "My jsme jedno" (s ohledem na národní složení účastníků: "Džajv" a "Různí lidé" (Ruská federace), "Pěsňary (Bělorusko), "No Smoking Orchestra“ téhož Kusturici), bylo zakázáno uvedení v TV ještě za ne méně proevropského Viktora Janukoviče. Dokážete si to představit – neukázat ani v lokální televizní stanici ve městě probíhající plnohodnotný koncert Kusturici ?!?

 

Ta civilizační jednota, o které mluvil opat chrámu Černé Hory, byla vždy nenáviděna kyjevským náměstím. Jednota, ve které žili po staletí naši předkové, a přežili jen díky kyjevskému velkoknížeti.

 

I v sovětské ateistické škole jsem se učil, že vzhledem k christianizaci se Vladimíru podařilo sjednotit různorodé východní slovanské kmeny do jednoho státu. Předtím žili po staletí na ruské pláni a jejím okolí v relativním klidu, chráněni moři a horami od západoevropských "demontáží" (omlouvám se za "obrat", ale s ohledem na tehdejší krále, knížata a barony, je vhodný).

 

Nicméně s nárůstem vnějších hrozeb (o kterých varjažská Rus určitě věděla), potřebovala novou organizaci východních Slovanů a k nim se připojujících Ugro-Finů, Baltů, Sivertsů a Rusů. Proč nemohlo být sjednocujícím faktorem pohanství? Vzhledem k tomu, že všechny různé kmeny měly jiný panteon bohů. Vladimír se nicméně snažil postavit nad tradiční idoly Polovců baltského boha Peruna (litevsky Thunder). Ale zavedení nového nejvyššího božstva vyžadovalo nové lidské oběti, což vyvolalo špatně skrývanou nenávist Kyjevanů.

 

Mnozí z nich, mimochodem už byli pravoslavnými (od času Askoldova křtu v r. 867) a pamatovali, že Vladimír uchvátil kyjevský trůn, když zákeřně zabil bratra Jaropolka - legitimního dědice svého otce Svjatoslava a nástupce zahraničněpolitické linie křesťanky Olgy na alianci s pravoslavnou říší Římskou. To znamená, že kníže zpozdil rozvoj země - celá Evropa již přijala křesťanství a Rusko zůstalo pohanským okrajem kontinentu (s výjimkou toho, že pravoslavní byli opravdu potomci kyjevských družiníků Askolda a jejich rodiny - většinou Varjagové).

 

Nicméně víme, že Vladimír "nebrzdil" dlouho. Už za dva roky po christianizaci se Rusko začalo vyrovnávat svým sousedům. V Nikonovském letopisu o roce 990 čteme: "Ve stejném roce přišli z Bulharska (ti samí - Kamové, kteří, podle Nestora, se snažili přiklonit Vladimíra k Mohamedánství! – aut.). k Vladimírovi v Kyjevě čtyři knížata a byli osvíceni božským křtem." V následujícím roce, "přišel pečeněžský kníže Kučug a přijal řeckou víru a sloužil Vladimíru čistým srdcem." Dal se pokřtít i skrývající se v exilu u dvora Vladimíra budoucí král Norska Olaf I.

 

Kulturní zrychlení bylo ještě strmější. "Jakoby nebyly bohaté tradice východního slovanského pohanství, - píše filozof Sergej Averincev, - pouze přijetím křesťanství ruská kultura prostřednictvím kontaktu s Byzancí překonala lokální omezenost

 

... Přišla do kontaktu s biblickými a helénistickými zdroji, které jsou společné pro evropskou kulturní rodinu. Pravoslavní písaři se obraceli k příkladu řecké zdobné řeči přímo, bez zprostředkování latiny. Přijímali nejen "styl myšlení" a "styl řeči." Začněme s tím nejzřejmějším, hmatatelným, ležícím na povrchu: oni velmi široce přejímali slovně vzdělávací modely - šikovnosti řeckého jazyka dvoukořenových a vícekořenových útvarů. Taková klíčová slova tradiční ruské etiky a estetiky - všechny tyto «цело-мудрие», «благо-образие», «благо-лепие».

 

"Ruský jazyk – je jazyk helénistický. Pro řadu historických podmínek - živé síly helénské kultury ... spěchaly do lůna ruského jazyka, vyjadřujíce původní tajemství helénského světa, volným vtělením a proto se ruský jazyk stal přesně znějícím a mluvícím tělem." To jsou slova Osipa Mandelštama, jehož jméno je velmi dobře známo a nepotřebuje doporučení.

 

A Thomas Mann hovořil o "svaté ruské literatuře ..." Mluvil o tom ve dvacátém století. Ale už v XI. století, několik desítek let po přijetí východního křesťanského náboženství na Rusi, Skaldové na dalekém Islandu nazvali Boha "ochráncem Řeků a Rusů."

S postavením Feodoro-Jano-Uspenského chrámu na místě, po příkazu Vladimíra – tehdy ještě pohana - zabitých křesťanů, někteří historici spojují začátek ruského dějepisectví. Zde byly vytvořeny životopis svaté Olgy, příběh o Feodorovi a Janovi, "Slovo o pokřtění Vladimíra“, řecká verze o životě mučedníků Borise a Gleba.

 

To byly první plody rozhodné vzdělávací politiky Vladimíra, kdy začal "odnímat" rodinám nadané děti pro odeslání na "knižní vzdělávání." Byly organizovány vhodné školy a učiliště v Novgorodě (prvním místním biskupem byl Joakim z Chersonesu) a v dalších městech. Při kostelních a klášterních školách a knihovnách pracovali řečtí, bulharští a první ruští malíři ikon, kronikáři, přepisovači a překladatelé.

 

Spolu s humanitárními podstoupily přehodnocení i humanistické hodnoty. Křesťanská morálka požadovala nový postoj k lidskému životu (nad každým z nich visící hrozba nesmyslné smrti upálením jako oběť modlám zmizela), k ženě a dětem. Vzhledem k tomu, že kostel byl nejen mírotvorcem při vypořádání knížecích sporů, ale také nejvyšší autoritou v záležitostech rodiny, nebyl ničím menším, než posílením státu na základě postulátu, že rodina – je základem společnosti.

 

Apoštolský kněz se stal zakladatelem charity v naší zemi. Po bohoslužbě o nedělích a svátcích bylo chudým poskytováno jídlo. Hlavní věc je - bylo třeba "jíst, pro oslavu Boha". Pokud byl někdo nemocen a nemohl přijít, byly k jeho domu přineseny chléb, maso, ryby, zelenina, med, kvas. To mělo velmi nečekaný "vedlejší účinek". Německý kronikář Norik Dětmar z Merseburku ze slov Poláků, kteří navštívili Kyjev v roce 1017, takto popisuje hlavní město Ruska: "Více než 400 kostelů (pravděpodobně včetně domáckých chrámů – poz. aut.), 8 tržních náměstí a neobvyklý shluk lidí, který, stejně jako celá tato oblast, se skládá z uprchlých otroků, přišlých odevšad a velmi hbitých Dánů."

 

"To je klíčové pro moc Kyjeva, jeho výhody oproti jiným městům v Rusku! - Napsal Lev Gumiljov. - Chcete-li uniknout ze zajetí, musíte mít výjimečnou odvahu, fyzickou výdrž, a zásobu biochemické energie živé hmoty, projev, který jsme nazvali passionaritou. Kyjev, jako houba, sál passionaritu po celé obrovské zemi, stejně jako tomu bylo i ve Francii, v Paříži, o několik století později.

 

A v Kyjevě nenastal náhodný, neboli "Brownův chaotický pohyb", neboť pravoslaví bylo dominantní pro kyjevské etnikum dlouho před Vladimirem. Každý Slovan nebo Varjag, který přišel do Kyjeva a chtěl v něm žít, to mohl udělat tím, že přijal pravoslaví a tak vytvořil vazby s místními křesťany ... Z jejich řad získával Vladimír nejloajálnější a nejstatečnější bojovníky, podnikavé obchodníky a pracovité zemědělce. Skutečnost, že to byl schopen rychle pochopit a používat, jej vskutku staví na stejnou úroveň jako Svatého Konstantina".

 

Tak se na přelomu tisíciletí stalo hlavní město Ruska třetím nejbohatším a nejdůležitějším městem v Evropě po Konstantinopoli a Córdobě.

A teď si představte, jak je nepříjemné současným eurointegrátorům si uvědomit, že moci a kulturního vzletu dosáhl Kyjev sledujíce východní, a ne západní křesťanský civilizační vektoru! Bezmocní ideologové "evropská Ukrajiny", se nicméně snaží uchýlit k velmi primitivnímu triku unijního arzenálu, říkají: "V r. 988 k rozdělení církve na východní a západní ještě nedošlo, takže nelze říci, že Vladimír přijal pravoslaví".

 

Západníci, samozřejmě, nemohou uvěřit Nestorovi, popisujícímu Vladimirovo odmítnutí "Němců z Říma." Ale "Pověst o minulých letech" popisuje důvod neúspěchu předchozí negativní zkušenosti kontaktů s latiníky. A to zejména neúspěch u kněžny Olgy (v r. 961-962). Misi biskupa Vojtěcha do Kyjeva katolíci nemohou popřít. Papež Jan XIII. uznal, že jeho vyslanec selhal "ne pro jeho nedbalost", ale neodhalil - proč.

 

Nebylo to proto, že "nejmoudřejší z lidí" Olga věděla o tehdejší situaci v Římě? A to, že přijetím latinského obřadu by se "náměstkem Božím na zemi" stal pro Rusko Jan XII. Ten, který nastoupil na Svatý stolec v 16 letech věku a proměnil papežský palác v bordel nejproslulejší po celé Evropě, se slavnostmi na počest satana a černými mšemi. K tomu ruští kupci neustále komunikovali s Polskem, kde kázali němečtí mniši. A nemohli nehlásit Olze, že papež v 967 Řekům zakázal sloužit mše ve slovanském jazyce. V tomto zákazu bylo obtížné vidět laskavost ke Slovanům.

 

Katolíci nemohou popřít fakt, že i sám Vladimír – už po pokřtění - zcela jasně ukázal svou pozici v kontaktech se západní církví. Jeho starší syn Svatopluk se nějak nebezpečně sblížil s biskupem Rejnbernem Kolbergským, který přijel do Kyjeva v doprovodu nevěsty Svatopluka - sestry polského krále Boleslava I. Ačkoli do takzvaného Velkého rozkolu zbývalo ještě čtyři desítky let, velkokníže nečekal a hodil biskupa do vězení, kde zemřel. No, vlastně o takzvaném Velkém rozkolu v r. 1054 libovolný, více nebo méně gramotný historik řekne domorodým "civilizátorům", že vzájemné klatby římského Papeže a hlavního Patriarchy – jsou jen oficiální prohlášení o tom, co se stalo. Samotné odpadnutí Říma od původní, ortodoxní (pravoslavné), víry, začalo o půl tisíciletí dříve.

A konečně, pokud Vladimír konvertoval ke katolicismu, tak proč jezuité rozsévali krvavý teror včetně genocidy v naši unii v roce 1596 ?!?

 

Absurdní tvrzení současných jezuitů o pokřtění Rusi " v kontextu nerozdělené církve" (římský Papež František), ještě více pobořil nástupce Vladimíra Velikého na kyjevském trůnu - svatý kníže Alexandr Něvský. Oslava svatého Vladimíra byla ustavena Alexandrem Jaroslavičem poté, když jako 19-letý mladík – rozbil na Něvě mocné švédské spojence katolického Řádu německých rytířů. Náš největší euroskeptik věřil, že vyhrál bitvu s pomocí svatého Vladimíra, ke kterému se v noci předtím modlil.

Historický exkurz Dmitrij Skvorcova do let panování knížete Vladimíra

 

 

Dmitrij Skvorcov, autor «Украина.Ру»

http://www.ukraina.ru/knyazv…/20150727/1013780287-print.html

 

Pro České národní listy přeložil P. Rejf

Украина отрекается от святого Владимира

Информационно-аналитическое издание

ukraina.ru