Režisér Zdeněk Troška hovoří o největším demokratickém zločinu a nestoudném skandálu

 

    O tom, co si myslí o neziskových organizacích, o házení hlíny na portrét prezidenta, o církevních restitucích i o uprchlické krizi, promluvil režisér Zdeněk Troška. Vyjádřil se například i k nedávným pochvalným slovům Baracka Obamy vůči kancléřce Merkelové. „Obama mě rozesmál, když řekl, že je odvážná a statečná to žena, když sem přizvala miliony běženců před válkou – kterou beztak rozpoutal on. A proč on není také tak odvážný a statečný a nenabídne azyl těmto chudákům u sebe v Americe?“ ptá se oblíbený režisér.

 

    Kolem prezidenta Zemana je opět „rušno“. Velkou diskusi nedávno vyvolal případ, kdy děti házely hlínu na jeho portrét. Co si o tom myslíte?

 

    Nesleduju zprávy, něco jsem jen letmo zaslechl. Záleží na tom, jak velké ty děti jsou. Malé by na to samy nepřišly, větší jsou dneska schopné všeho, zvlášť když je někdo navede a ony v tom vidí především hru. Taková záměrná manipulace s dětmi by měla být podle mě trestná. Toto je ale navíc neuvěřitelně hloupé.  

 

    Bylo to prý „pod taktovkou“ pracovnice neziskové organizace. Jak hodnotíte v současné době tyto neziskovky například i s ohledem na to, co se dělo kolem křesťanských uprchlíků z Iráku?

 

    Onu pracovnici bych okamžitě postavil mimo službu a povolal k odpovědnosti. Může mít svůj názor, samozřejmě, může s mnohým nesouhlasit, ale zneužít k tomu děti, to je vrchol podlosti a nestydatosti. Neziskovky by si měly podobné chování svých zaměstnanců ohlídat, tímto jim dělají jen ostudu a staví je do nepříznivého světla před veřejností.

 

    Akce křesťanští uprchlíci z Iráku? Člověk často slyší a čte mnoho zpráv, které mohou i nemusí být pravdou, ale jak se říká, na každém šprochu pravdy trochu. Mě zaujalo vyjádření jednoho pracovníka, který se pohyboval v jejich blízkosti a byl překvapen tím, že se tito křesťanští uprchlíci do kostela nikterak nehrnuli. A to už samo o sobě o něčem svědčí. Vyzkoušel je někdo z katechismu? Uměli všechny modlitby, znali průběh mše? To, co pak předvedli, je jen jasným důkazem jejich „vyčuranosti“. Prostě se zadarmo a pohodlně dostat k nám, tedy k branám vysněného Německa a pak „Lebewohl“! Velmi dobře věděli, že se tady moc dlouho modlit nebudou. Šikovně vymyšlená akce. Dobře, že naše vláda takováto „ušlechtilá“ gesta okamžitě zrušila.

 

    Jak vidíte aktuálně vývoj uprchlické krize? Na balkánské trase je sice hlášen úbytek běženců, ale na druhou stranu to směřuje do Itálie, kdy prý dochází k značnému nárůstu zločinnosti. Merkelová je navíc terčem kritiky za to, že se nechá Erdoganem vydírat a Turecko naléhá, že když nebudou zrušena víza, pustí migranty volně do Evropy. Považujete dohodu EU s Tureckem za funkční? A co dělat, pokud jde o italskou cestu?

 

    Už jsem se k tomuto tématu vyjádřil několikrát. Jsou věci, které zdravý selský rozum prostě nebere. Kde končí dobrá vůle a začíná diktát toho někoho, kdo tím sleduje úplně jiné věci, než pouhou pomoc z lásky k bližnímu? Ať mi nikdo neříká, že není v moci vyspělých evropských států dokonale zajistit své hranice a výsostné vody proti imigrantům, jak to dělá Amerika.

 

    Ano, proč si v tomto nevezmeme příklad z našeho největšího vzoru USA? Snad proto, že nesmíme? Amerika přece díky svým námořním hlídkám nepustí ke svým břehům žádnou neohlášenou loď, ani lodičku. A s uprchlíky už vůbec ne. Všechny obrací zpět, odkud připluly. Bez milosti. Četl jsem, že chce dokonce ještě vyšší a delší a vojensky zabezpečenější zdí chránit svou pevninskou hranici. Jen si vzpomeňte na mnohdy až ponižující lustrování Evropanů – tedy členů EU na amerických letištích, kdy záleželo snad jen na benevolenci toho kterého celníka, jestli vás pustí dál, nebo vrátí zpátky. Stačilo se nepatřičně usmát, sebemenší nepřesný detail v papírech a jelo se domů. A pokud není EU schopná si tyto záležitosti konečně uvědomit a razantně vyřešit, není důvěryhodná v ničem.

 

    Bezvízový styk s Tureckem vlastně znamená, že se do Evropy dostanou pohodlnou cestou už všichni. Vždycky jde všechno obejít, půjde i toto. Za peníze v Praze dům, jak se říká. Je zajímavé, že tisíce běženců poztrácelo své pasy, ale nikdo z nich neztratil svůj iPhone. Kolik stovek tisíc a jak dlouho se bude Turecku a Řecku platit za jednoho takového imigranta? A kolik že je pokuta za odmítnutého? 250 000 Eur? Sedum milionů korun? To opravdu hlava nebere. Ano, také si myslím, že jde o vydírání, dohadování a kupčení jak na arabském trhu, jinak se to nazvat nedá.

 

    A pokud nemá Frau Merkel všech pět pohromadě, musíme si pomoct sami, EU neEU. Koneckonců, pozvala si je sama, tak je tam holt má a nikomu ať je nevnucuje. Je to stejné, jako kdyby k vám domů přišla nepříjemná návštěva, počínala si zcela bezohledně, dělala bordel, rozkazovala a nechtěla se z bytu hnout. Taky půjdete po sousedních partajích a budete jim tyto své hosty nutit a pak vyhrožovat sankcemi, když vám je odmítnou?

 

    Italové by měli konečně udělat to, co už dávno chtěli a co jim EU zakázala – lodě obracet, v nejhorším případě nezvané hosty převézt z přístavů rovnou na letiště a vrátit zpátky domů. A lodě zneškodnit. V Libyi a dalších podobných státech rozšířit fámu, že se už na mořích lodě potápějí a že utonulo tolik a tolik tisíc migrantů.     

 

    Několikrát už zazněla varování, že poté, co Rakousko zpřísňuje hraniční kontroly a staví dokonce plot v Brennerském průsmysku, hrozí, že migrační vlna půjde přes Česko. Máme se toho bát a myslíte, že jsme na toto připraveni?

 

    Možné je dneska všechno. V každém případě bychom se už měli konečně vzpamatovat a nenechat vše na poslední chvíli. Jenže u nás je všechno tak – v zimě se nestačíme divit, že nás zaskočil sníh, v létě že je zase horko! Je pravda, že běženci nemají o Česko zájem, protože se tady neplatí zdaleka tak vysoké sociální dávky jako v Německu a jinde v západní Evropě. Pro ně je to už onen ráj na zemi, jak slibuje jejich náboženství – nebudou nic dělat, budou jen hýčkaní krásnými děvami a mít všeho, co hrdlo ráčí. Tak proč čekat na smrt, když v té Evropě toto na ně čeká už teď? Stačí jen přijít, natáhnout ruku a všechno bude. Vždyť ta hodná Tante Merkel jim to sama slíbila a nabízí!

 

    Kolik běženců už přiznalo, že přicházejí jen kvůli těmto ekonomickým výhodám, válka neválka. Ti pracovat nebudou, jak ostatně potvrdil jeden vědec ze Saúdské Arábie, když se ho ptali, proč si je tam neberou: „… protože  jejich pracovní výkonnost trvá jen 27 minut denně!“

 

    Navíc posilnění svou vírou, že oni jsou ti vyvolení a ostatní jsou povinni jim sloužit, zvlášť ti nevěřící, jak se praví v Koránu. A v tom je zásadní rozdíl mezi naší a jejich vírou a kulturou – naše vstřícné humánní jednání a přátelské chování k nim berou jako naši slabost a svou samozřejmost. Křesťan když zhřeší, někoho zabije, protiví se vůli svého Boha a obává se jeho trestu. Muslim je svým Bohem pochválen, protože to udělal z jeho rozkazu a přání. Křesťanství a islám si nikdy nemůžou a nebudou rozumět. Nevím, nevím, jak bychom dopadli my, kdybychom se chovali podle svého v muslimských zemích a požadovali prostor pro svoje evropské – křesťanské zvyklosti. Myslím, že bychom asi dlouho nepožadovali…

 

    Válka s islámem trvá už 1400 let a boj nikdy nepřestal. A nikdy nepřestane. Letos v září uplyne 333 let od porážky Turků u Vídně. V době relativního klidu ale pozvolna padl Blízký východ a další mnohé oblasti Afriky se dostaly pod vliv islámu. Zcela jasně řečeno – byli jsme znovu napadeni a NATO by mělo proti IS bojovat, jinak je to organizace k ničemu. Nechci být špatným prorokem, ale bohužel se obávám, že Evropa na celou svou slavnou humanitu a demokracii co nevidět zajde.

 

    Merkelovou právě v otázce migrantů podpořil nedávno Obama. Označil ji za strážkyni Evropy. Co si o těchto dvou politicích právě v souvislosti s uprchlickou krizí myslíte?

 

    O Frau Merkel si myslím to, co všichni u nás i jinde. Možná to myslela dobře, ale nezvládla to. Pochybuji však, že by byla tak naivní, aby nevěděla, co dělá. Spíš si myslím, že bylo a stále je na ni tlačeno a ona musí uposlechnout příkazů ze zámoří. Obama mě rozesmál, když řekl, že je odvážná a statečná to žena, když sem přizvala miliony běženců před válkou – kterou beztak rozpoutal on. A proč on není také tak odvážný a statečný a nenabídne azyl těmto chudákům u sebe v Americe? Ať ukáže svůj odvážný postoj a vezme si jich tam  třeba jen milion a pak ať mluví o statečnosti. Jenže Trump by mu to spočítal a poslal by je všechny hezky rychle zpátky Merkelové. I s Obamou.

 

    Blíží se léto a hodně lidí zvažuje, kam a jestli vůbec kvůli hrozbě teroristických útoků vycestovat. Jak to vidíte vy? Máte z teroristických útoků obavy a zůstanete raději doma, nebo vyjedete někam do zahraničí?

 

    Nikdo neví a ani neodhadne, co se kde může semlít. Letoviska v muslimských zemích jsou čím dál nebezpečnější, teroristé hrozí útoky i na evropských plážích. Před časem nám při návštěvě hrobky královny Hatšepsovet v Údolí králů poradili, abychom si v případě střelby okamžitě lehli na zem a dělali mrtvé. Čtrnáct dní před námi tam totiž teroristi postříleli autobus německých turistů. Milé upozornění, že? Vloni jsem byl na řeckém ostrově Korfu, krásné září, klid a pohoda. A nikde žádný přiběhlík. Ale náhoda je blbec, jak se říká. Tak jaképak hazardování. Koneckonců, na Lipně je taky hezky.

 

    Když jsme mluvili o Miloši Zemanovi, kněz Tomáš Halík se před časem do něj opřel a označil ho za demagoga tragicky rozdělujícího společnost. Obvinil také Čechy z iracionálního strachu z uprchlíků a z morální nezralosti. Má pravdu?

 

    Ať pan Halík jde příkladem sám. Jako kněz ví jistě o mnohých prázdných klášterech a farách, kde by mohl svou lásku k bližnímu svému příkladně dokázat tím, že je uprchlíkům nabídne za azyl, aspoň budou nějak užitečné, a sám jim bude sloužit do roztrhání těla a ke spáse své duše, což je vlastně jeho křesťanská povinnost.

 

    Každý den můžeme sledovat v zahraničních více či méně cenzurovaných novinách a televizních reportážích neveselá fakta o problémech zavádění multikulturního soužití. Mám přátele ve Francii, Itálii, Německu a jen to, co se od nich dovídám, stačí, abych si udělal svůj úsudek. Myslím si, že na rozdíl od pana Halíka má pan prezident pravdu, dobře ví, co říká a dělá. A když se to tu panu faráři nelíbí, může odjet za paní Merkel, nikdo ho tu nedrží.

 

    A čím si vysvětlujete, že ač je Halík vlastně řadový kněz, je tak výrazně preferován celou řadou médií?

 

    Celou řadou médií? To jsem blázen, já o něm nikde neslyšel. Jen to, že někde sloužil mši. Asi je to tím, že noviny už sedmnáct let nečtu.

 

    Dovedl byste si právě jeho představit jako budoucího prezidenta?

 

    Při své fantazii si dovedu představit všechno – ministrem financí by se pak mohl stát Duka, předsedou vlády Vlk… Ecce Homo.

 

    Když jsme u kněze, poměrně velkou diskusi vyvolávají u lidí církevní restituce. Jaký na ně máte názor?

 

    I o nich jsem se už několikrát vyjádřil. Jak jsem řekl – nic bych jim nedal. Mají přece dost království nebeského. Vždyť stojí psáno: Amen, amen, pravím vám. Jděte, prodejte všechno, co máte, rozdejte to chudým, vezměte kříž na svá bedra a následujte mě, neboť vězte, že pravý poklad najdete jen v království otce mého. Spíš projde velbloud uchem jehly, než se bohatec dostane do království nebeského. Evangelium podle Marka i Matouše. Jasné, ne?

 

    Jak vůbec hodnotíte dnešní církev?

 

    Jedna věc je víra, tu si neseme v sobě a žádného prostředníka s Bohem nepotřebujeme. Bůh mě přece stvořil k obrazu svému, je vševědoucí, všemocný, takže mě zná líp než já sám sebe. Ví, co udělám i jak to dopadne. Jiná věc je církev a náboženství vůbec; to jsou organizace, firmy, chcete-li a ty jsou o lidech a lidé jsou prostě lidé, chybující a hříšní.

 

    A jak hodnotím dnešní církev? Dovolte, abych zde ocitoval zajímavá slova, která v předminulém století napsal velikán světové literatury Lev Nikolajevič Tolstoj: „Před 400 lety žil v Čechách dobrý a moudrý člověk Chelčický. A proniknuv do Kristova učení, jak je zapsáno v evangeliích, pochopil, že učení, kterému učili lidi papežové a jejich biskupové není správné, že učením Kristovým není klanět se obrazům, sloužit mše, uctívat papeže, biskupy a kněžstvo a plnit jejich rozkazy, nýbrž, jak stojí v Písmu – láska k Bohu a bližnímu svému a že k tomu, abys takto žil, nepotřebuješ žádných kostelů, mší, obrazů a papežů, ale lásky ke všem, nic pro sebe nechtít, nýbrž sloužit všem.“ Myslím, že toto mluví za všechno.

 

    Koneckonců je známo, že sám náš král a císař Karel IV. byl prvním karatelem, který v březnu 1359 v Mohuči vystoupil proti úpadku mravů v církvi. Pohrozil, že potrestá provinilce zabavením jejich majetku ve prospěch světských knížat. Ta se toho okamžitě chopila a zabavovala s takovou rychlostí, jako naše církev předloni hrabala restituce…  Ano, jen si vzpomeňte, s jakou neuvěřitelnou rychlostí bylo najednou vše nalezeno, spočítáno, přiděleno – mene, tekel, ufarsin! – snad do týdne se zázračně vědělo, co všechno církvi patří, na co má nárok, jakou to má hodnotu atd. Jediné slovo za tím vším – hamižnost, jinak hezky česky nenažranost. A ta je také hříchem! Jasný důkaz toho, jak se tyto praktiky církve zásadně rozcházejí s učením evangelií; to je ta největší ostuda a farizejství. Jen si vzpomeňte na den, kdy soud přiřkl katedrálu sv. Víta církvi. Ta hned druhý den nasadila vstupné 100 Kč!

 

    Jihočeský hejtman Jiří Zimola psal nedávno otevřený dopis českobudějovickému biskupovi Vlastimilu Kročilovi, kde apeluje na to, aby církev zvážila stažení žalob, které v minulých měsících podala na města, obce, ale i na lidi. Co si o tomto myslíte?

 

    Myslel jsem si, že páter Kročil bude vstřícný lidumil, jak se zprvu zdál a půjde v duchu svého představeného. Tím nemyslím Duku, ale papeže Františka. A ejhle! Všechno jinak. Papež je daleko, Duka za kopcem. Holt bližší košile než kabát. A nadřízený se poslouchat musí, marná sláva.

 

    Pokud si vzpomínám, šlo o vyrovnání církve se státem a ne s jednotlivými městy, obcemi a lidmi. Už kardinál Tomášek o tom počátkem devadesátých let  začal jednat ve snaze, aby vše bylo jednou provždy urovnáno. Pak ale přišel Vlk a začalo něco, co nemá obdoby. Církevní restituce jsou podle mě největším „demokratickým“ zločinem a nestoudným skandálem spáchaným v naší české zemi od sametové revoluce, který nemá obdoby.    

 

    Hodně lidí poukazuje na to, že církev některý majetek, který chce vrátit, také nezískala právě tou nejlepší cestou. Vzpomínají na různé čarodějnické procesy a podobné věci… Mají podle vás pravdu?

 

    Stačí si pozorně prostudovat dějiny církve, papežství, inkvizice, řádů. Dějiny církve nejsou ničím jiným, než neustálým a bezohledným bojem o majetek a moc ve jménu Boha a Ježíše Krista. Vším k větší slávě boží a síle církve svaté! A věřte, že je to velice zajímavé a poutavé čtení, vřele doporučuji! Vše, co se kdy církvi nelíbilo, bylo okamžitě likvidováno a ti, co se postavili na odpor, byli prohlášeni za kacíře a skončili na hranicích, šibenicích, v žalářích, jejich majetek zabaven. Stačí si pustit Vávrův skvělý film Kladivo na čarodějnice, tam je to všechno jasně řečeno. Církev přežívá jen ze strachu člověka, jak přiznal jeden francouzský kněz.

 

    Josef II. v roce 1780 na adresu církve prohlásil: „Nebude-li duchovenstvo zbaveno světských starostí a osvobozeno od všech světských zájmů, nebude dobře postaráno o službu boží.“ Vyhlásil toleranci ke všem vyznáním, i k židovskému, a církev zbavil veškerého majetku. V podstatě zestátnil církev, protože už měl dost její rozpínavosti a zasahování do světských záležitostí, stejně jako arogance církevních představitelů. Nadále byli církevníci jen správci a provozovateli všech církevních statků, které od té doby patřily státu!

 

    Tento stav přetrval Rakousko-Uhersko i vznik naší republiky. V roce 1919 chtěla církev na Masarykovi „odškodnění“ za pozemkovou reformu, v roce 1945 po Benešovi totéž za konfiskaci majetku za války. Ani komunisté nemohli církvi jmění zkonfiskovat či znárodnit, protože neměli co; církev totiž už 170 let de facto nic nevlastnila. V roce 1989 došlo k neblahé kauze Voršilek versus Národní divadlo. Sám pan Rychetský v roce 1998 prohlásil, že tento majetek není ve vlastnictví církve. Ale jelo se dál. Pomocí některých vládních činitelů získala církev majetek, na který nemá už 234 let právo.  Nechápu, jak je možné, že na začátku 21. století v jednom z nejateističtějších států se přiřklo církvi během pár dnů takové bohatství.

 

    Jedno je ale obdivuhodné – církev přes dva tisíce let kšeftuje s něčím, co nikdy nikdo neviděl. Klobouk dolů!

 

Plnohodnotná odpověď

Rychlá odpověď