Válka sankcí oko za oko?

Sergej Jastrebov

1.8.2017 ,

 

Před několika hodinami americký viceprezident Mike Pence řekl, že Donald Trump se chystá podepsat zákon o rozšíření sankcí proti Rusku. Po vstupu v platnost nového amerického nástroje proti Rusku, přestává mít smysl naše jednostranná snaha, přesvědčit americkou politickou elitu o marnosti války sankcí. Místo toho musí být politika vůči Washingtonu  založena na skutečnosti, že máme co do činění se zásadně nepřátelským partnerem.

 

Reakce Moskvy musí být nejen symetrická, ale maximálně bolestivá pro washingtonskou politickou elitu jako celek. Odvetné sankce proti USA by měly pokud možno současně vytvořit konkurenční výhodu, otevřít nové obchodní příležitosti na ruském trhu a (nebo), poskytnout politické dividendy partnerům Ruska v Evropě, Asii a na Středním východě.

Kromě toho nelze opakovat chybu, kterou udělali Američané a nekodifikovat kontrasankce. Prezident Ruska by si měl ponechat naprostou volnost manévru a právo provádět úpravy struktury, rozsahu a hloubky odpovědi, pokud to bude v zájmu naší země.

 

Vyhošťujeme špióny a škůdce

28. července ruské ministerstvo zahraničí oznámilo první dva kroky v reakci na přijetí zákona o sankcích v kongresu :

Od americké strany požaduje, aby od 1. září 2017 byl počet zaměstnanců pracujících na americkém velvyslanectví v Moskvě, Petrohradu, Jekatěrinburgu a Vladivostoku, v souladu s počtem ruských diplomatů a pracovníků, kteří jsou ve Spojených státech. To znamená, že celkový počet pracovníků amerických diplomatických a konzulárních institucí v Rusku se sníží o 755 na 455 lidí. Jedná se o největší hromadné vyhoštění diplomatů ve světě, a ve Washingtonu tak silný úder zřejmě neočekávali.

Od 1. srpna 2017 se zakazuje americkému velvyslanectví používání jeho skladů na Dorožnoj ulici v Moskvě a rekreačních objektů v Serebrjanom Boru. Dnes od rána se již Američané snaží odvézt věci ze Serebrjanoho Boru.

Tyto kroky jsou odpovědí na opatření přijatá předchozí administrativou USA, v rozporu s Vídeňskou úmluvou o diplomatických stycích z roku 1961. Vzhledem k tomu, že přijatá opatření USA, ve skutečnosti bortí celý systém bilaterálních vztahů na mezinárodní úrovni, je třeba zvážit možnosti dalšího snížení počtu diplomatických pracovníků.

 

Vezměme obchodní a ekonomickou sekci (OES) Velvyslanectví USA, které byly vytvořeny s cílem podpořit rozvoj dvoustranného obchodu a hospodářské spolupráce. Od roku 2012 (po přijetí zákona „Magnitského“), byla činnost těchto úseků zaměřena na sledování provádění sankcí amerického zákona ze strany amerických firem a jejich ruských protějšků. Transformace OES na nástroj Washingtonem zavedených protiprávních sankcí dává podnět k jejímu podstatnému snížení, případně zrušení.

Stejný postup by mohl být použit v souvislosti s představiteli různých oddělení zastupitelských  úřadů akreditovaných v Moskvě a Washingtonu, s výjimkou těch oblastí, kde je jejich udržení v zájmu Ruska. Na druhou stranu, významné snížení konzulárních pracovníků obou zemí by bylo nepraktické, protože by poškozovalo kontakty mezi lidmi.

Časté návštěvy amerických senátorů a kongresmanů v Rusku se v dohledné budoucnosti neočekávají, a také výsledky těchto návštěv, pokud jde o konstruktivní rozvoj bilaterálních vztahů doposud nejsou. V této souvislosti by se měla zvážit otázka pozastavení výměny parlamentních delegací, zastavení možných kontaktů mezi zákonodárci obou zemí na mezinárodních fórech.

Návrh zákona o antiruských sankcí zřizuje fond na čelení ruskému vlivu a přiděluje se mu  250 milionů $ na finanční rok 2018-2019. Je nutné zakázat příjmy ruských právnických a fyzických osob z tohoto fondu, bez ohledu na to, zda tyto osoby mají status cizího agenta v Rusku či nikoliv.

 

Budeme se bránit na mezinárodní scéně

V mezinárodních vztazích bude třeba analyzovat kontakty se Spojenými státy a  oddělit otázky, kde odmítnutí konstruktivní spolupráce s USA by poškodilo americké zájmy, od otázek, kde by ukončení spolupráce oslabilo naši národní bezpečnost.

Spojené státy sledují politiku dvojího metru, zvyšujíce tlak na Pchjongjang a Teherán (a obdobně Moskvu a Peking), aby zastavily jejich raketo-jaderné programy, ale tolerují podobné akce svých spojenců - Izraele, Pákistánu a Indie. Na druhou stranu Rusko má objektivní zájem na účinném posílení režimu nešíření jaderných zbraní.

Zdá se, že je možné více bránit USA v pokusech vyměnit pro ně nevýhodné režimy na Středním východě a v severní Africe (o tom, co se stalo na Ukrajině v roce 2014, zde nebudeme mluvit), a přestat podporovat nekonzistentní akce amerických sil a NATO v Afghánistánu.

 

Za těchto okolností se stává zbytečné udržovat poradní orgán Ruska a NATO, a obnovovat rusko-americké rozhovory o strategických útočných zbraních. Silnější odpor (včetně asymetrických opatření ve vojensko-technické oblasti) si zaslouží akce  rozmísťování protiraketových systémů Washingtonu v Evropě a jihovýchodní Asii. Na druhou stranu by bylo třeba usilovat o zachování zákazu raket středního a krátkého dosahu, se zaměřením na porušování smlouvy z roku 1987 americkou stranou.

 

Vytlačovat „Starbucksy“

Objem vzájemného obchodu je zanedbatelný (20,2 miliardy amerických dolarů v roce 2016),  a objem amerických přímých investic do ruské ekonomiky je vůbec zanedbatelný. Z USA do Ruska je většinou dodáváno zařízení, včetně vybavení na těžbu ropy a rafinaci, takže by bylo třeba zvážit možnosti nahrazení dovozu z USA, dovozem od evropských protějšků. To posílí vztahy s Evropskou unií za podmínek, kdy se zhoršují vztahy s Washingtonem. Mělo by se také zintenzivnit hledání náhradních dovozů z Asie a Latinské Ameriky; hornické technologie má jistě Jihoafrická republika.

 

Pro řadu předních amerických společností patří Rusko mezi top 10 zemí na trhu ve světě. V tomto ohledu dává smysl prozkoumání možností využití komerčních struktur, k tomu, aby americký politický establishment přehodnotil svůj přístup k Rusku. Nehovoříme o mimosoudní zabavení majetku nebo politické a (nebo) správní vytlačování ikonických amerických korporací z trhu a jejich nahrazení domácími podnikatelskými subjekty nebo společnostmi ze třetích zemí. Velký byznys ve Spojených státech může, pokud je to žádoucí, přesvědčit Kongres, aby zastavit sankce pro ruský trh, jak jsme to viděli na příkladu zrušení Jackson - Vanikovy novely v roce 2012.

USA jsou kriticky závislé na uranu z Ruska pro své jaderné elektrárny. Přerušení dodávek poškodí obě strany: Spojené státy nenajdou snadno a rychle náhradu za ruské jaderné palivo, a ruští výrobci se budou potýkat s problémy při hledání jiných trhů. Další dvousečný obchod je náš vývoz titanu, který pokrývá asi 50% spotřeby v USA.

Podobná situace, která vyžaduje opatrný přístup, je v dalších dvou směrech - dodávkách ruských motorů RD-18 pro nosné rakety USA a spolupráci v rámci Mezinárodní vesmírné stanice.

Kontrasankce se mohou objevit v přímém omezení bilaterálního obchodu a administrativní nátlak vůči americkým společnostem v Rusku, a to zejména těm, které pracují ve farmaceutickém, spotřebitelském a IT sektoru. Je vhodné se zaměřit na tu část ruského podnikání těchto společností, která je spojena s přímým dovozem výrobků do naší země (např. automobilů nejvyšší třídy, nebo zboží, které soutěží s vysoce kvalitní domácí výrobou nealkoholických nápojů, džusů, mléčných výrobků, občerstvení, cukrovinek, krmení pro zvířata). To samé platí i pro americké firmy v oblasti stravování.

Zákaz přímého dovozu může být účinnou pákou na trhu s léky: v roce 2016 byly z USA do Ruska dodány farmaceutické výrobky za více než 500 milionů dolarů.

Přední IT společnosti USA nemají žádné významné investice do ruské ekonomiky. Na většinu z nich jsou vážné stížnosti, týkající se porušování našich platných zákonů. Vytěsnění amerických softwarových gigantů by mělo být doprovázeno důslednějším uplatňováním politiky urychlení zavádění konkurenčních tuzemských softwarových produktů do ruské ekonomiky.

Možnost odvetného tlaku v ropném a plynárenském průmyslu, včetně ukončení smluv pro spolupráci v arktickém šelfu (které jsou ještě zablokované pro stávající americké sankce), je třeba řešit s přihlédnutím k mnoha ohledům. Na první pohled by takový krok neurychlil osvojování těchto oblastí a vedl by k zániku napjaté situace, výhodné pro Rusko, kdy sankce USA poškozují ropný a plynárenský průmyslu USA.

Možné odpovědi na kodifikaci rusofobie a demontáž celého komplexu vztahů s Ruskem by měly zahrnovat finanční sektor. Někteří odborníci již navrhují vzdát se významné (asi 25%) devizové rezervy v amerických vládních obligacích, tedy opustit de facto financování ekonomiky Spojených států, včetně vojenských výdajů. Neměli bychom zapomenout na americké banky působící v naší zemi.

 

Nepoškozovat obyčejné lidi

Reakce musí být namířena proti americkým úředníkům, politickým, obchodním, ekonomickým, vojenským a jiným zájmům USA jako celku, ale bez vlivu na běžné občany obou zemí, jak je to jen možné. Co se týče vztahů a kontaktů mezi lidmi v oblasti vědy, kultury, zdravotnictví, sociálních služeb, měla by být uplatňována nejvyšší opatrnost a obezřetnost.

Vzhledem k tomu, že většina z možných odvetných kroků bude mít nevyhnutelně dvousečný charakter, předpokladem pro výběr by mělo být větší poškození americké strany než Ruska (v relativním, nikoli absolutním měřítku), omezení škod pro ruskou stranu v působnosti veřejného sektoru (hovoříme o ochraně zájmů našeho státu a stát by měl vzít na sebe břemeno nechtěných důsledků, pokud budou).

 

https://www.pravda.ru/world/01-08-2017/1344022-usa_rus_sanctions-0/

Pro České národní listy volně a kráceně přeložil P. Rejf